Arkadaşlar,
Paftalar sizin yeri nasıl anladığınızı anlatacağına göre daha güçlü yollardan iletişim kurmalı. ADIM 1: Bunlardan ilki paftada kullanılan görsel dil. Kullanılan imajlar ve paftanın kompozisyonu sıradan bir turistik broşürde yer alanlardan farklı olmalı. Bu işi internetten inmiş eski fotoğrafları bir araya getirmek olarak görürseniz sıradan, vasat, tadsız, anlamsız paftalar çıkar. Ya da' hepsinden biraz' anlayışıyla ne var ne yok herşeyin resmini koyarsanız da olmaz. Rus salatasının içine ayva reçeli konulur mu? En kompozit bileşimleri bile bir arada tutan ortak noktalar vardır. Bezelye, turşu ve havuç zaten bir kanondur, denenmiş tutulmuş, anlaşılır bir üçlüdür. Bunların mayonez ile uyumunu sorgusuzca kabul etmekteyiz. Belki böyle anlatırsam anlarsınız. İmajlar anlaşılabilecek bağlantılar kuracak portak noktalara sahip olmalı.
ADIM 2: İkincisi kavramsallaştırma... Reklam sloganı gibi içi boş sloganlardan söz etmiyorum. Bir kaç kişinin paftalarında onlarca sloganın alt alta yazılmış olduğunu gördüm. İçlerinde 'Peace, Unity, Love and Have a Fun' tadında sloganlar vardı. Sırf bir kavram istendi diye ortaya tılmış, gerçekte hiçbir süzgeçten geçmemiş, popüler ve sığ kavramların çokluğu dikkatimi çekti. Biz sizin yerinize düşünemeyiz. Beyninizde ve kalbinizde ve yüzünüzde bulunan tüm gözlerinizle, aynı anda bakmayı öğrenmeniz gerekir. Televizyon dizileri, Kral TV ve MTV kapanlarından kurtulmak zorundasınız.
ADIM 3: Üçüncüsü, tutunduğunuz kavramın içinin dolu olması... Bu da sözel dil olmadan olmaz. Örneğin old and wise gibi çok iddialı bir kavramın yanına internetten inme tarihi bilgi döşenmesi bu kavramların sıradanmış gibi algılanmasına yol açar. Aslında bence çok da iyi işlenebilecek bir malzemenin 'içi boşaltılmış' olur.
Mutlaka kavramları işleyecek bir metnin eşlik etmesi geriyor. Yastığınızın üstünde geceden sabaha bunları bulmak güç. Araştırma ile desteklenmesi gerekiyor. Araştırmadan elde ettiğiniz bilgi yer ile ilişkilendirilmelidir. Yerden bağımsız ona hiç referans vermeyen ya da buna uygun olmayan nitelikteki dış kaynakların da kullanılmaması en doğrusu olacaktır. Bu noktada seçici olmak çok önemli...
Bazı arkadaşların çok parlak kavramlar bulduğunu farkettim. Ama ya iyi görselleştirilmemişler, ya da doğru dillendirilmemişler. Bazı arkadaşların çok güçlü bir görsel dilin malzemelerini topladığını gördüm. Ancak onlar da kavramsallaşmamış ya da anlatılmamış. Ama yine de her iki gruptaki arkadaşların da üç adım yöntemini uygulayarak en sonunda 'kendi duyumsadıkları YER'i anlaTABİLECEKLERİNİ' düşünüyorum.
Sorun henüz saydığım kategorilerden hiçbiri ile ilişki kurmamış olanlarda... Bu arkadaşların ya derste ve gezide bizi dinlemediklerini, ya ödev kağıdını okumadıklarını, ya da bu işi yapmaya hevesli olmadıklarını düşünüyorum. Son gruptakilerin sayıca çokluğu beni endişelendiriyor. Bu mesaj ile her şeye rağmen halen ne yapmamız gerektiğini gerçekten anlamamış olanlara bir kez daha konuyu anlatmak istedim.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder